Welcome to herati.co.uk. Introducing the great ancient city of Herat to the world.

تاریخچه مختصر ورزشی افغانستان

بخش نخست- این نوشتار در نشریه "پیام آوران" چاپ هامبورگ هم به نشر رسیده است.

1839
برای اولین بار, ورزش کریکت در خاک افغانستان برگزار گردید. این مسابقه یا مسابقات مابین سربازان بریتانیایی انجام شد هرچند به ورود این ورزش به افغانستان بصورت رسمی تا میانه های 1990 میلاد توسط مهاچران افغانستانی مقیم پاکستان صورت نگرفت
 
اوایل قرن بیستم
در دوران زمامداری امیر حبیب الله ورزشهایی نظیر تنیس و گلف از کشورهای اروپایی به افغانستان راه یافت.


1923
استادیوم قاضی در شهرکابل ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. این استادیوم که در دوران پادشاهی امان الله خان آماده شده بود هم‌اکنون با ظرفیت 25000 نفر پذیرای مشتاقان فوتبال است. دربین سالهای 1996 تا 2001 که طالبان کنترل کابل را در اختیار داشت از این ورزشگاه برای ابزاری برای نمایش قدرت استفاده میکرد. پخش تصاویر اعدام دراین مکان شهرتی بین‌المللی به این استادیوم داده بود.


1933
تاسیس فدراسیون فوتبال افغانستان. اولین دوره مسابقات جهانی فوتبال 3 سال قبل از آن در سال 1930 در کشور آمریکای جنوبیِ یوروگای برگزار شده بود.


1936
اولین شرکت افغانستان در مسابقات المپیک در برلین جرمنی. افغانستان در این دوره از رقابتها مدالی کسب نکرد

1941- اول جنوری
برگزاری اولین مسابقه تیم ملی فوتبال افغانستان
این دیدار در ورزشگاه قاضی کابل انجام شد. حریف افغانستان تیم ملی فوتبال ایران بودکه در پایان بازی دو تیم موفق به ثمر رساندن گلی نشدند و بازی با نتیجه بدون گل خاتمه یافت.


1948
فدراسیون فوتبال افغانستان به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) پیوست.
بازیهای المپیک که دو دوره بخاطر جنگ جهانی متوقف شده بود از سرگرفته شد. تیم المپیک افغانستان که برای شرکت در این مسابقات به لندن رفته بود با دست خالی به وطن بازگشت.


1954
فدراسیون فوتبال افغانستان به فدراسیون فوتبال آسیا پیوست .


1956
افغانستان که شرکت در مسابقات المپیک 1952 هلسینکی فنلاند را از دست داده بود در مسابقات المپیک 1956 ملبورن استرالیا شرکت کرد ولی در این رقابتها مدالی بدست نیاورد.


1960
شرکت افغانستان در المپیک رم. بدون مدال


1964
شرکت افغانستان در المپیک توکیو. افغانستان هر چند در این رقابتها مدالی نگرفت اما محمد ابراهمیمی رتبه پنجم را از آن خود کرد. وی در رشته کشتی در این مسابقات حضور یافته بود.


1965
فدراسیون بادی بلدینگ (بدنسازی)تشکیل شد.

1967
 گلف کلاب کابل افتتاح شد.


1968
شرکت افغانستان در المپیک تابستانی مکزیکو سیتی
1972
حضور تیم المپیک افغانستان در المپیک مونشن جرمنی

1978
گلف کلاب کابل بسته شد.


1980
افغانستان در رقابتهای المپیک تابستانی مسکو اشتراک یافت. همانند المپیک های پیشین تیم المپیک افغانستان موفق به دریافت مدالی نشد. نکته قابل توجه این رقابتها عدم حضور ایالات متحده آمریکا و چندی از کشورهای اروپای غربی بخاطر حمله نظامی اتحاد شوروی به افغانستان بود.


1984
دولت کمونیستی افغانستان هم اجازه شرکت ورزشکاران افغانستانی را در مسابقات المپیک لس آنجلس را به آن‌ها نداد و افغانستان رسما المپیک 1984 لس آنجلس آمریکا را تحریم کرد
 
1985
فدراسیون ملی ژیمناستیک افغانستان تشکیل یافت.


1988
اشتراک بدون کسب مدال افغانستان در المپیک کوریای جنوبی
بزکشی بعنوان یکی از ورزشها و تفریحات افغانها در فیلم رامبو 3 و با بازیگری سیلوستر استالون به جهانیان معرفی گردید
 .
1993
گلف کلاب کابل بازگشایی شد.
طیاره حامل ورزشکاران تیم بادی بلدینگ (بدنسازی) افغانستان در مزار شریف سقوط کرد و تمام 12 نفر اعضای تیم کشته شدند


1995
فدراسیون کریکت افغانستان در کشور پاکستان تشکیل شد.

1996
افغانستان در رقابتهای المپیک آتلانتا حضور یافت.

نکته خبرساز و قابل توجه این رقابتها در مسابقات ماراتن بود که مسئولان ورزشگاه در حالیکه مشغول آماده سازی خود برای مراسم پایانی و تقسیم مدالها بودند عبدالبصیر قاسمی دونده افغانستانی پس از حدود 90 دقیقه از عبور آخرین دودنده از خط پایان, این مسابقه 42 کیلومتری را به اتمام گذاشت. زمان بدست آمده وی در این مسابقه 4 ساعت و بیست و چهار دقیقه بود. رکورد فعلی ماراتن 2 ساعت و سه دقیقه می باشد.